1- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2- دانشگاه تهران ، mansourp@ut.ac.ir
چکیده: (2451 مشاهده)
در پژوهش حاضر، تجمع و شکست ذرات آسفالتین با استفاده از کوپل همزمان روش اجزای گسسته و دینامیک سیالات محاسباتی در جریان آرام شبیه سازی شده است. با توجه به ماهیت آسفالتین، یک مدل جدید تجمع جهت مدلسازی فرایند چسبیدن ذرات آسفالتین بر اساس ساختار واقعی کلوخه ها پیشنهاد شده است. برخورد ذرات، راندمان برخورد و شکست کلوخههای آسفالتین به صورت دقیق مطالعه شدهاند. همچنین، رشد ذرات آسفالتین و تغییرات توزیع اندازه ذرات به همراه تغییرات ساختار کلوخه ها بررسی شده است. در طول فرایند تودهای شدن ذرات آسفالتین، در بازه زمانی اولیه رشد اندازه ذرات کم است که دلیل آن تجمع ذرات اولیه و شکل گیری کلوخههای کوچک میباشد. در بازه زمانی میانی به علت برخورد کلوخهها و تشکیل کلوخههای بزرگ، رشد اندازه ذرات شدت میگیرد و در بازه انتهایی شکست کلوخهها رشد بیشتر آنها را محدود میسازد و نهایتا به حالت پایا میرسد. توزیع لگاریتمی نرمال بهترین مطابقت را با نتایج توزیع اندازه ذرات نشان می دهد که بر اساس مطالعات قبلی با طبیعت آسفالتین نیز هماهنگی دارد. بر اساس نتایج شبیه سازی، کرنل برخورد و شکست به طور مستقیم محاسبه گردید که با نتایج کرنل برخورد و شکست در مراجع پیشین همخوانی دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مهندسی نفت دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/7/6