دوره 2، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 29-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پژوهشکده مهندسی کامپوزیت-مجتمع دانشگاهی مواد و فناریهای ساخت-دانشگاه صنعتی مالک اشتر-تهران-ایران مدیر و هیئت علمی پژوهشکده مهندسی
2- گرو ه مهندسی پلیمر، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- پژوهشکده مهندسی کامپوزیت/ مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری های ساخت / دانشگاه صنعتی مالک اشتر/ لویزان/ تهران
چکیده:   (9350 مشاهده)
یکی از مشکلات استفاده لاستیک‌ها در صنایع مختلف ایجاد تنش سطحی در سطح لاستیک است که منجر به ترک سطحی و شکست لاستیک شده و عمر آن را کاهش می‌دهد. این تنش‌ها به هنگام تماس قسمت لاستیکی با سطح فلزی و اصطکاک این دو سطح ایجاد می‌شوند. ناهمواری سطح، ترکیب آمیزه لاستیکی و عوامل محیطی، شرایط آزمون و ... بر اصطکاک لاستیک – فلز اثر می‌گذارند. ناهمواری سطح نقش مهمی در سرش دو سطح در کنار یکدیگر ایفا و عمدتا رفتار اصطکاکی را کنترل می‌کند. از طرفی اثر ناهمواری بر ضریب اصطکاک با استفاده از یک روان‌کننده مناسب قابل کنترل است. در پژوهش حاضر با توجه به کاربرد سوخت جی پی -4 در صنایع هوایی، اثر روانکاری سوخت جی پی-4 بر میزان کاهش ضریب اصطکاک سرشی میان لاستیک نیتریل و سطح آلومینیوم با زبری‌های مختلف بررسی شد. نتایج تجربی نشان داد، ضریب اصطکاک وابستگی خوبی با متغیر متوسط ناهمواری سطح (Ra) دارد. با اعمال سوخت جی پی -4 به عنوان روان‌کننده، ضریب اصطکاک حدود 75 % درصد کاهش یافت. همچنین جی پی -4، روند تغییرات ضریب اصطکاک نسبت به ناهمواری سطح را از کاهشی در حالت خشک به روندی افزایشی در حالت روانکاری تغییر داد.
متن کامل [PDF 1085 kb]   (2460 دریافت)    
موضوع مقاله: مهندسی پزشکی
دریافت: 1396/10/10 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.